The Green Hydrogen Manifesto – Jetzt Erstunterzeichner werden!

Datum: 21.09.2021

Werden Sie einer der ersten Unterzeichner des „The Green Hydrogen Manifesto“ im Rahmen der The smarter E Europe Restart 2021.

Das Manifest richtet sich an politische Entscheidungsträger:innen und Regierungen auf europäischer, nationaler und regionaler Ebene mit 12 Forderungen, die notwendig sind, um die Rolle des Wasserstoffs als Wegbereiter einer Kreislaufwirtschaft und einer vollständigen Dekarbonisierung zu fördern. Gemeinsame Initiatoren des Manifests sind The smarter E Europe, Hydrogen Europe, European Fuel Cell Forum und der Deutsche Wasserstoff- und Brennstoffzellen-Verband (DWV).

Das Manifesto wird am Mittwoch, 6. Oktober 2021 von 11:50 Uhr – 12:10 Uhr während des Green Hydrogen Forum auf der „The smarter E Europe Restart 2021“ in der Halle B6 auf der Messe München präsentiert. Zur Unterzeichnungsseite kommen Sie über den nachfolgenden Link: https://www.thesmartere.de/hydrogen-manifesto/become-a-signatory

Der DWV freut sich über Ihre Beteiligung und Unterstützung dieser wichtigen Positionen gegenüber den politischen Entscheidungsträger:innen für eine nachhaltige Wasserstoff- und Energiewirtschaft.

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The Green Hydrogen Manifesto

Paving the Way for Hydrogen – Enabling the Circular Economy & Decarbonisation

This Manifesto addresses 12 asks to the EU, national and regional policy makers and governments with actions required to foster hydrogen’s role as enabler of a circular economy and a full decarbonisation.

Setting the Direction

The CO2 content of energy carriers and vectors is to serve as the “new currency” of the energy system.

  1. Science-based definitions for hydrogen production methods are required. The methodology should include all life-cycle greenhouse gas emissions of renewable and low carbon hydrogen.
  2. Transparent and robust sustainability criteria, in line with the principles of the circular economy, need to be adopted for any relevant EU policy and funding program.
  3. A credible certification is needed for hydrogen as a global commodity and this certification should be traceable, trackable, tradable, transparent and trustworthy.
  4. A carbon border adjustment mechanism needs to create a level playing field to prevent carbon leakage and protect the EU industry’s competitiveness in all sectors.

Guiding the Journey

To be implemented the hydrogen economy requires, for a limited period of time:

  1. Exceptions from EU rules, e.g., a relaxation or reform of EU state aid rules.
  2. Economic incentives aiming to compensate the higher cost of renewable hydrogen production, end-users’ higher costs due to the change to renewable hydrogen, and for transforming industrial processes to hydrogen.
  3. The appointment of a dedicated “EU Hydrogen Special Envoy” in charge of driving forward the EU Hydrogen Strategy and partnerships with third countries.

Stimulating Ramp-up and Cost Reduction

To ramp-up production volumes and reduce cost, it is necessary to stimulate demand and hydrogen production until a mature market has developed. This requires:

  1. The setting of tariffs for different production methods of hydrogen up to a certain market share and auctions.
  2. Conversion of large parts of Europe’s natural gas infrastructure to hydrogen infrastructure. A distinct legal framework at EU level for the regulation of hydrogen networks will allow a clean hydrogen market to emerge and prevent monopolistic behaviour.
  3. The development of hydrogen valleys with regional and local hydrogen production, storage, and consumption by regulatory stimulation of renewable hydrogen demand including quotas and greenhouse gas reduction obligations.
  4. Hydrogen backbones: The connection of areas of low-cost clean hydrogen production with large-scale storage and demand centres is to be launched immediately so that a pan-European hydrogen backbone system is ready by 2035.
  5. Deployment of an alternative fuels infrastructure for the use of renewable hydrogen in land transport, maritime and aviation to maximise the decarbonisation potential of hydrogen across all sectors.

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